Belgrade Jazz Festival

Belgrade Jazz Festival

Belgrade Jazz Festival

Beogradski Jazz Festival

[INTERVJU] HELGE STEN, SUPERSILENT: “DŽEZ JE POSTAO MUZEJ PRETHODNIH DOSTIGNUĆA”

SetWidth160-helge-stensupersilent-f-carsten-aniksdalPoslednje večeri 31. Beogradskog džez festivala, 1. novembra od 19 i 30 časova u Velikoj sali Doma omladine Beograda, publici će se predstaviti norveški sastav Supersilent. Bend je nastao 1997. godine, u svom radu kombinuju elektroniku, džez i moderne kompozicije, a do sada su objavili 12 albuma i imali prilike da sarađuju sa značajnim imenima džez scene. Tim povodom smo porazgovarali sa Helgeom Stenom iz sastava Supersilent o istorijatu grupe, daljim planovima i predstojećem koncertu.

Bend je formiran 1997. godine i od tada neguje jedinstven muzički zvuk. Budući da odbacujete tradicionalne džez strukture, kako biste opisali vaš zvuk i u koji džez pravac možete svrstati svoje kreativno stvaralaštvo?

Helge Sten: Naš zvuk je rezultat kolektivnih autputa kao kompozitora i muzičara. Nije važno pripadati određenom muzičkom stilu ili žanru muzike. Ključni elementi naše muzike podrazumevaju korišćenje improvizacije prilikom komponovanja. Da bismo to postigli koristimo jezgro elektronskih zvukova, kako bismo komponovali spontano, bez korišćenja olovke i papira.

 

Većina vaših numera je rezultat čiste inspiracije, tako da za vas kažu da je jedino potrebno pritnuti dugme da bi nastala sjajna muzika. Da li je ovo slučaj i kada snimate albume i kada možemo očekivati novi muzički materijal, s obzirom na to da komponujete lako i brzo?   

Helge Sten: Scenski performans se dosta razlikuje od procesa snimanja albuma. Interakcija sa publikom i sama koncertna hala su ti koje daju oblik i boju našoj muzici na bini. Rad u studiju daje drugačiju energiju, ali u isto vreme i veći i širi prostor za istraživanje i eksperimentisanje. Nije jednostavno kreirati muziku u bilo kom od ovih formata, ali su svi članovi benda veoma fokusirani dok rade sa elektronikom i improvizacijom. Na taj način radimo već 15 godina jer nam on daje jedinstvena sredstva za fleksibilniji i uzbudljiviji način sviranja.

 

 

Budući da članovi vašeg sastava sviraju zajedno više od 15 godina, da li mislite da i dalje mogu jedni druge da iznenade prilikom improvizovanog dela nastupa?

Helge Sten: Iako se veoma dobro muzički poznajemo, često se dešava da se međusobno iznenadimo prilikom svirke. Konstantno programiramo, kreiramo zvuk i pravimo nove instrumente, analogne ili digitalne, i budući da se sve ovo menja između koncerata i turneja, uvek postoji protok novih ideja i zvukova, na sceni i u studiju.

 

Sarađivali ste sa rokenrol muzičarem Džon Pol Džonsom. Možete li nam reći više o tome i kako je došlo do ove saradnje?

Helge Sten: Upoznali smo se na Punkt festivalu u Kristiansandu u Norveškoj 2010. godine. Pitali smo ga da li želi da nam se pridruži na sceni i to se i desilo. Nikada nije čuo našu muziku pre toga. Džon dosta dobro poznaje elektronske intrumente, programiranje i elektronsku muziku, tako da je prirodno našao svoje mesto unutar grupe. Istovremeno je doneo drugačiji set zvukova i interakcija i bilo nam je zanimljivo da ih istražimo. Interesantno je da on ovih dana piše muziku za operu.

 

Ovogodišnje izdanje Beogradskog džez festivala održava se pod sloganom “Budućnost džeza”. S obzirom na to da ste imali prilike da nastupate širom Evrope i Amerike, šta mislite o evropskoj i američkoj džez sceni i njihovom budućem razvoju?   

Helge Sten: U Evropi i Americi, džez je manje više postao muzej prethodnih dostignuća. Ima mnogo sjajnih džez izvođača i kompozitora, ali izgleda da je glavna džez struktura ostala u prošlosti. Kultura istraživanja, eksperimentisanja i inovacije danas ne pripada nijednom posebnom žanru. Džez nije bitan, bitna je umetnost.

 

Da li imate neke muzičke projekte u planu za naredni period? 

Helge Sten: Završavamo rad na novom albumu “13”, koji će biti objavljen 2016. godine. Takođe, planiramo još jednu studijsku sesiju krajem ove godine, kao i niz koncerata. Biće još puno iznenađenja u narednom periodu.